EN

راهنمایی حمل هوایی حیوان زنده

راهنمایی حمل هوایی حیوان زنده

در این قسمت اطلاعات مهمی در رابطه با حمل هوایی حیوانات زنده ارائه می گردد.

حمل حیوان زنده بر دو قسم میباشد:

الف ) حمل و ارسال هوایی حیوانات خانگی

ب ) حمل و ارسال سایر حیوانات


حیوانات زنده بر اساس:

1- قوانین کشور مبداء

2- قوانین بین المللی

3- قوانین شرکت حمل کننده

4- قوانین کشور مقصد

توسط نماینده هواپیمایی پذیرش میشود. پذیرش حیوان زنده مستلزم انجام هماهنگی های مستمر و مداوم قبلی میباشد. رعایت موارد زیر در پذیرش حیوان خانگی الزامی است.


سلامت حیوان خانگی

حیوانات سالم (مورد تایید هواپیمایی) فقط برای حمل هوایی پذیرفته میشوند.حیوان باردار مگر به صلاح دید و گواهی دامپزشک قابل پذیرش نمی باشد . تعداد محدودی از نژاد های حیوانات بنا به قوانین مخصوص هواپیمایی های مختلف قابل پذیرش نمی باشد. در خواست کتبی ارسال حیوان به همراه مدارک پزشکی و اسناد میبایست قبل از ارسال به دست نمایندگی هواپیمایی در اسرع وقت رسیده باشد.


مدارک مورد نیاز جهت حمل حیوان زنده از ایران (حیوانات خانگی)

  • مجوز ورود به کشور مقصد(در صورت نیاز)
  • مدارک دامپزشکی معتبر بین المللی
  • تأییدیه کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه
  • مدارک واکسیناسیون معتبر
  • شناسنامه و گذرنامه حیوان
  • تکمیل فرم درخواست حمل موجود زنده

 


شرایط بسته بندی حیوان زنده(قفس) به صورت عام به صورت ذیل میباشد:

  • محکم و تمیز باشد.
  • دارای قفل و بست مناسب باشد.
  • دارای منافذ کافی جهت جریان هوا باشد.
  • دارای فضای کافی برای نشستن و ایستادن و گردش حیوان باشد.
  • مانع از نشت مایعات گردد.
  • عاری از هرگونه نقاط تیز و برنده باشد.

صاحب حیوان موظف است چند ساعت پیش از پرواز به حیوان غذای سبک دهد که حیوان دچار مریضی نشود و آب کافی درون قفس قرار دهد . بستن قلاده جهت حیوان درون قفس ممنوع است.

تحویل حیوان بر اساس فرم حمل حیوان زنده (تنظیم شده در مبداء به گیرنده صورت میپذیرد)

بر این اساس هزینه های اضافی شامل ترخیص، دامپزشکی، قرنطینه، اسکان، تغذیه و یا جریمه و یا بازگشت به مبداء بر عهده صاحب حیوان میباشد و هواپیمایی هیچگونه مسئولیتی متقبل نمیشود.


سایر حیوانات اعم از وحشی و اهلی نیاز به اخذ مجوز صادرات و واردات طبق قوانین حکومت های کشور مبداء و مقصد دارند.

پس از اخذ مجوز های قانونی صاحب کالا میبایست با نماینده هواپیمایی تماس حاصل نماید و جهت استعلام قوانین هواپیمایی عمل نماید.

 

مقررات ورود و خروج حیوان وپرنده همراه مسافر

 

 

مقررات ورود حیوان همراه مسافر:

1.   ارائه اصل گواهی بهداشتی بین المللی با درج شماره میکروچیپ حیوان(در مورد پرندگان حلقه پا) از دامپزشکی دولتی کشور مبدا که بیش از هفت روز ازتاریخ صدور آن سپری نشده باشد.

2.   ارائه اصل و کپی شناسنامه بهداشتی حیوان با درج مشخصات واکسن های تلقیح شده ضروری و به خصوص واکسن هاری

3.   ارائه اصل و کپی صفحه اول گذرنامه.

(درج نام مسافر و شماره میکروچیپ حیوان(در مورد پرندگان حلقه پا) در گواهی و شناسنامه بهداشتی الزامی است )

4.بدیهی است در صورت هرگونه نقص در مدارک مورد نیاز، و یا وجود علائم بیماری، ترخیص حیوان همراه مسافر مقدور نمی باشد. 

مقررات خروج حیوان همراه مسافر:

1.   ارائه اصل و کپی گواهی بهداشتی مأخوذه از ادارات دامپزشکی دولتی کشور.

2.   ارائه اصل و کپی شناسنامه بهداشتی حیوان با درج مشخصات واکسنهای تلقیح شده چندگانه و بخصوص واکسن هاری

3.   ارائه اصل و کپی صفحه اول گذرنامه.

(درج نام مسافر و شماره میکروچیپ حیوان(در مورد پرندگان حلقه پا) در گواهی و شناسنامه بهداشتی الزامی می باشد )

مدارک فوق الذکر حداقل 4 ساعت قبل از پرواز به دفتر قرنطینه دامپزشکی مستقر در فرودگاه ارائه گردد.

توضیح: منظور از حیوان همراه مسافر(برای ورود به کشور ویا خروج از کشور) سگ، گربه و پرندگان زینتی است. ورود و خروج سایر حیوانات از قبیل خزندگان و آبزیان و ....، خوراک ومکمل، داروها و ... مربوط به حیوان و همچنین فرآورده های خام با منشاء دامی بصورت همراه مسافر ممنوع می باشد.

در خصوص حیواناتی که قبلاً با دریافت گواهی بهداشتی از ادارات دامپزشکی دولتی ایران از کشور خارج شده باشند می بایستی برای بازگشت به کشور نسبت به اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی دولتی کشور مبدأ (کشور خارجی) اقدام نمایند.

در صورت کامل بودن مدارک بهداشتی، پرندگان همراه مسافر پس از نمونه برداری و اخذ نتایج آزمایشگاهی و در صورت تأیید سلامت قابل ترخیص می باشد. 

تعداد مجاز حیوانات خانگی همراه مسافر جهت ورود و خروج، سگ وگربه از هر گونه دو قلاده (حداکثر چهار قلاده)، و پرنده از هرگونه دو قطعه (حداکثر ده قطعه )  می باشد.

خروج گونه های پرندگان خاص  و درحال انقراض مستلزم ارائه تأییده از سازمان حفظ محیط زیست بوده و ورود آن مستلزم ارائه تأییدیه (CITES) از کشور مبدأ می باشد.

خروج حیوان وپرنده بصورت بدون مسافر (پستی یا باربری Cargo) مستلزم هماهنگی با کشور مقصد بوده و اطلاع از قوانین قرنطینه ای کشور مقصد و رعایت آنها ومسئولیت هرگونه عواقب وخسارات ناشی از عدم هماهنگی به عهده صاحب حیوان می باشد.

ورود حیوان وپرنده به صورت بدون مسافر و از طریق پستی ویا گمرک تجاری (باربری Cargo) ممنوع می باشد. حیوان و پرنده در صورتی همراه مسافر تلقی می گردد که علاوه برداشتن مدارک مندرج در بخش مقررات ورود حیوان همرا ه مسافر، از طریق سالن مسافری فرودگاه وارد گردد.   

هواپیمایی ماهان

موجود زنده ( AVIH )

هر شرکت هواپیمایی با توجه به مقررات کشورهای مبدا , مقصد , ترانزیت و نوع هواپیماهای خود قوانین مختلفی را در جهت ارائه سرویس حمل موجود زنده ) بر اساس کد های یاتا : AVIH ( وضع مینماید.

ممکن است در کشورهای مختلف محدودیت ها یا الزامات و بازرسی در خصوص حیوانات صورت پذیرد , بر همین اساس هواپیمایی ماهان سعی دارد تا ضمن ارائه قوانین و روش ها و با توجه به جامعه کنونی که در تمامی مسافرت ها و گردش ها حیوان بهمراه خانواده میباشد با تجربه و مهارت چندین ساله خود ، آسودگي و اطمينان خاطر مسافر را با ارائه یک سرویس مطمئن و دلسوزانه فراهم سازد.

بطور کلی جهت حمل موجود زنده 02 راه وجود دارد:

1.    از طریق پایانه های مسافری( همراه)

بعلت مسائل ایمنی و بازرسی خارج از اختیارات هواپیمایی ماهان و همچنین عدم کنترل حیوانات در مواقع اضطراری , ورود حيوانات اهلي و پرندگان به كابين مسافري ( PETC )مجاز نمي باشد واین امكان فراهم مي شود تاحيوان در پايانه مسافري پذيرش و هنگام ورود در فرودگاه مقصد در سالن دریافت بار به مسافر تحويل شود. مسافران مي توانند از اين سرويس در اكثر مقاصد ماهان بهره مند گردند .

2.    از طریق پایانه های باربری ( غیر همراه/ کارگو ‚ بارنامه )

هنگامي كه به هر علتی مسافر نتواند درسفر همراه حيوان خود باشد اين سرويس دراختيار وی قرار داده مي شود . حيوان اهلي یا وحشی مسافر در پايانه باربري پذيرش و درفرودگاه مقصد به مسافر يا شخصي كه در بارنامه معرفي شده , در محل ترخیص بارنامه تحويل داده مي شود .

مدارك پزشكي واسناد مورد نياز در فرودگاه مبداء

- كامل بودن تمام اسناد قابل اطلاق مثل مجوزهاي ورود به كشور مقصد مانند:

1.   اصل گواهی معتبر بهداشتی بین المللی صادره از دامپزشکی دولتی کشور مبدا ( یا مقصد) و تائید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه(این گواهی نامه ها در مسیر های داخلی الزامی نیست )

2.   مدارك واكسيناسيون معتبر​

3.   شناسنامه یا گذرنامه حیوان

4.   اصل برگه پرداخت کرایه حمل

5.   تکمیل فرم مخصوص 03 برگی درخواست انجام امور موجود زنده

شرایط پذیرش

1.   مسافر موظف است حداقل 24 ساعت پیش از سفر با ایستگاه مبدا تماس گرفته, تا از موارد و مشکلات احتمالی مطلع گردد.

2.   دریافت کد AVIH از دفاتر فروش هنگام خرید بلیط

3.   حضور مسافر حداکثر 2:30 ساعت پیش از سفر بین المللی و 1:15ساعت پیش ازسفر داخلی در فرودگاه جهت انجام امور پذیرش

4.   برای سفر بچه های سگ و گربه‚ بايد حداقل 10 هفته از تولد آنان گذشته باشد . (دربرخی از كشورها حداقل سن 12 هفته مي باشد).

5.   بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران هر مسافر حداکثر 02 قلاده سگ یا گربه یا 10 قطعه پرنده تزئینی میتواند حمل نماید.

6.   مسافر موظف است چند ساعت پیش از پرواز غذاي سبك به حيوان دهد تا دچار ناراحتی نگردد.

7.   قراردادن آب بمیزان کافی درصورت وجود پرواز بيش از02ساعت (بعلت بررسی مقدار آب زمان بارگذاري و درمدت توقف ترانزيت)

8.   هواپیمایی ماهان ممکن است حیوانات پر خاشگر ,نا آرام , بسیار پیر , بیمار و یا دارای هرگونه ویژگی دیگری که ظاهر ناسازگار با مسافرت هوایی داشته باشد وحیوانات دارای بوی زننده را پذیرش ننماید .

9.   هواپیمایی ماهان از پذیرش حیوانات گران قیمت و یا دارای هرگونه ارزش مادی و معنوی خاص معذور است. این مورد باید توسط صاحب حیوان در ایستگاه مبدا اعلام گردد در غیر این صورت هیچگونه مسئولیتی بر عهده شرکت هواپیمایی ماهان نمی باشد.

10.                     هواپیمایی ماهان از پذیرش حیوانات وحشی ‚انواع آبزیان , جوجه پرندگان بصورت تنها , پیله حشرات و حیوانات غیر خانگی بصورت روش همراه معذور میباشد.

نکته: حمل اینگونه حیوانات با دارا بودن تمامی مدارک ذکر شده و رعایت شرایط حمل و نقل بارنامه ‚بصورت غیر همراه امکان پذیر میباشد.

​قفس مناسب​

قفس باید دارای ابعاد مناسب باشد ، درغير اين صورت از سفر حيوان ممانعت می گردد .

1.   قفس باید برای ایستادن طبیعی حیوان به اندازه كافي بزرگ باشد .

2.   قفس بايد جهت نگهداری حیوان به حد كافي محكم ‚ مطمئن و دارای منافذ تهويه باشد.

3.   درب آن بايد قفل داشته باشد تا بطور تصادفي باز نشود و فاقد چرخ در زیر سطح خود باشد .

4.   بستن قلاده درون قفس برای حیوان ممنوع است زیرا پوزه حیوان باید آزاد باشد.

نکات کلی

1.   ​.حداكثر سه حيوان نهايتاً شش ماهه که با هم به دنيا آمده باشند و با وزن حداكثر 04 كيلوگرم براي هريك مي توانند در يك قفس قرار گيرند. در صورت بیشتر بودن وزن یا سن بايد در قفس هاي جداگانه سفر نمایند.

2.   حیوان مادر و حداکثر 03 بچه اش : بچه ها بیش از 12 هفته سن و هر کدام بیش از 02 کیلو وزن نداشته باشند و به راحتی همگی در يك قفس قرارگيرند.

3.   توصیه میشود در تابستان و روز های گرم از پرواز های شب یا صبح زود و در زمستان و روزهای سرد از پروازهای در طول روز استفاده نمایید.

4.   ممکن است بر اساس نوع هواپیما و شرایط عملیاتی از پذیرش موجود زنده ممانعت بعمل آید . بطور مثال : حمل موجود زنده در برخی هواپیماهای BAE امکان پذیر نمی باشد .

5.   تحویل حیوان در مقصد براساس فرم تنظیم شده در مبدا به فرد ذکر شده صورت می پذیرد.

6.   بر اساس فرم تکمیل شده در مبدا هرگونه هزینه اضافی اعم از : خدمات دامپزشکی , قرنطینه , هزینه اسکان , تغذیه , ترخیص , بازگشت به مبدا , جریمه و.... حیوان بر عهده صاحب بار میباشد.

ایران ایر تور

هزینه حمل حیوانات و پرندگان زنده : هزینه حمل هر حیوان و پرنده به صورت بار همراه مسافر ، برابر است با هزینه مجموع وزن حیوان زنده و قفسی که در آن حمل می شود.

 حیوانات و پرندگان زنده مشمول توشه مجانی مجاز همراه مسافر نمی شود. بدین معنا که اگر مسافر هیچ بسته ای به جز حیوان زنده نداشته باشد مشمول پرداخت اضافه بار عادی خواهد بود.

 سگ راهنمای مسافران نابینا وناشنوا مشمول پرداخت اضافه بار نمی شود.

 حمل انواع حیوانات و پرندگان زنده در پروازهای ایران ایر تور در

کابین

  • مسافری ممنوع می باشد و باید در انبار بارگیری شود.
  • مسافر برای حمل حیوان زنده باید مدارک معتبر لازم نظیر کارت بهداشت ، کارت واکسیناسیون و دیگر مدارکی که در کشور مقصد مورد نیاز است ارائه نماید.

آسمان

مقررات حمل

حمل حیوان : بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری ورود هرگــونه حیوان زنده به داخل کــابین هواپیما ممنوع می باشد.

 

حمل حیوان زنده در داخل انبار بار هواپیما و براساس مقررات یاتا صورت میگیرد و علاوه برآن، قوانین دولت کشورهای مقصد و ترانزیت باید مد نظر قرار گرفته شود. حمل حیوانات زنده مستلزم پرداخت هزینه می باشد.