EN

بار مجاز یعنی چی؟

معمولا وقتی حرف سفر می‌شود، اولین تصویری که به ذهنمان می‌آید، بستن چمدان است. چمدانتان را چه‌طور می‌بندید؟ برای هر سفر چمدان چه اندازه‌ای انتخاب می‌کنید؟ چقدر چمدان میتوانیم با خودمان ببریم که از بار مجاز بیشتر نباشد؟ بار مجاز در سفرهای خارجی نسبت به پروازهای داخلی اهمیت بیشتری دارد و یکی از گزینه‌های مهم برای انتخاب ایرلاین مناسب است. در سفرهای طولانی، این که هر ایرلاینی برای مقصدهای مختلف به شما اجازه بدهد چه‌قدر بار با خودتان داشته باشید، طبعا برایتان خیلی مهم است. در سفرهای خارجی و طولانی، معمولا وسایلی که با خودمان می‌بریم زیاد است و در برگشت هم معمولا زیاد خرید کرده‌ایم و سوغاتی‌ها هم کنار همه چیزهای دیگر جای زیادی می‌گیرند. کنار همه این‌ها، ممکن است به قصد خرید مسافر باشید و دانستن بار مجاز ایرلاین برایتان خیلی لازم است.

 

بار مجاز یعنی چی؟

بار مجاز پرواز، میزان بار معمولی است که اجازه دارید با خودتان حمل کنید و به بخش بار پرواز بدهید و برای آن لازم نیست مجددا هزینه‌ای پرداخت کنید. تقریبا در همه ایرلاین‌ها، بیشتر از این اندازه استاندارد هم می‌توانید همراه داشته باشید، اما باید بر اساس قوانین ایرلاین برای آن به صورت جداگانه، پول بپردازید. بار مجاز، از آن باری که می‌توانید با خود داخل هواپیما ببرید، جداست. تقریبا تمام ایرلاین‌ها به شما اجازه می‌دهند یک کیف یا ساک دستی را که تا ۷ کیلوگرم وزن دارد، با خودتان داخل هواپیما ببرید. بار استاندارد بر اساس ایرلاین‌ها و مسیرهای پرواز تعریف می‌شود. بعضی ایرلاین‌ها به نسبت بقیه، بار مجاز کمتری دارند و شما باید چمدان سبک‌تری ببرید. بعضی ایرلاین‌ها در چند مسیر مشخص بار استاندارد و اولیه‌ای که روی بلیط در نظر می‌گیرند، خیلی کمتر از حد معمول است یا این که اصلا بار ندارند. این موارد قطعی و دائمی نیست و معمولا لازم است برای اطمینان مجددا با کارشناسان سفر یا ایرلاین چک شود، اما برای انتخاب ایرلاین به شما کمک می‌کند. اندازه بار مجاز معمول ایرلاین‌های معروف‌تر و محبوب‌تر برای مسافران ایرانی را با هم مرور کنیم

 

     چه ایرلاین‌هایی بار مجاز زیادی دارند؟

بار مجاز در بعضی از پروازهای خارجی، خیلی زیاد و دست و دل‌بازانه است. سی کیلوگرم باری که این ایرلاین‌ها برای مسافران در نظر می‌گیرند، برای سفر خارجی اندازه خوب و مناسبی است و می‌توانید یک چمدان بزرگ را حسابی پر کنید و با خودتان برگردانید. تعداد زیادی از ایرلاین‌های آشنا و مشهور که به صورت روزانه و مرتب هم از تهران پرواز دارند، بار مجاز و استانداردشان ۳۰ کیلوگرم است. در حالت معمول، با ایرلاین‌های زیر می‌توانید ۳۰ کیلوگرم بار داشته باشید.
 
۱. ایران ایر
۲. ایرلاین ماهان
۳. امارات ایرلاین
۴. قطر ایرلاین
۵. ایرلاین الاتحاد
۶. ایرلاین ترکیش
۷. تای ایرویز
۸. عمان ایر
 
این اندازه بار برای وقتی‌ست که بلیط اکونومی خریده‌اید. معمولا تعداد چمدان در این ایرلاین‌ها یک عدد است و ۳۰ کیلو بار خود را باید در یک چمدان جا بدهید. برای بلیط بیزنسِ همین ایرلاین‌ها، بار مجاز ۴۰ کیلوگرم است و می‌توانید دو تا چمدان با خودتان داشته باشید. در بلیط‌های فرست کلاس بار مجاز بیشتر از این هم می‌شود و می‌توانید دو چمدان داشته باشید که مجموع وزنشان ۵۰ کیلوگرم است. این بار مجاز برای مسیرهای آسیایی و اروپایی است. در پرواز به کشورهای آمریکا و کانادا و همین‌طور آمریکای جنوبی مثل برزیل، بار مجاز این ایرلاین‌ها تغییر می‌کند. در مسیرهای طولانی مثل ایران به آمریکا، کانادا و آمریکای جنوبی، مسافران بلیط‌های اکونومی می‌توانند دو چمدان داشته باشند که هر کدام ۲۳ کیلوگرم وزن دارد. به این ترتیب با بلیط اکونومی شما می‌توانید حدود ۴۶ کیلوگرم بار داشته باشید. مسافران بلیط‌های فرست کلاس و بیزنس هم می‌توانند دو چمدان داشته باشند که وزن هر کدام تا ۳۲ کیلوگرم است. در واقع هر مسافر بیزنس و فرست کلاس در این ایرلاین‌ها می‌تواند تا ۶۴ کیلوگرم بار همراهش داشته باشد.

 

                                                                        

 

                                                                            چه ایرلاین‌هایی بار مجازشان کم است؟

ایرلاین‌هایی هستند که اندازه بار مجاز و استانداردشان کمتر از ۳۰ کیلو است و لازم است که موقع بستن چمدان، یا خرید در مرکز خریدها حواستان به این قضیه باشد. معمولا ایرلاین‌هایی که متعلق به کشورهای اروپایی هستند، بار مجاز کمتری برای مسافران در نظر می‌گیرند. شاید این موضوع کمی هم دلیل فرهنگی داشته باشد و به این برگردد که اروپایی‌ها، سبک‌تر سفر می‌کنند. در ایرلاین‌هایی که اسمشان در لیست زیر می‌آید، بار مجاز مسافران ۲۳ کیلو است:
 
۱. ایرفرانس
۲. لوفتانزا
۳. بریتیش ایرویز
۴. آل ایتالیا
۵. آسترین
۶. اوکراین ایر
۷. کی ال ام
 
اگر بلیط اکونومی این ایرلاین‌ها را گرفته باشید، باید بدانید که بار مجازی که می‌توانید همراه ببرید، ۲۳ کیلوگرم است. این ایرلاین‌ها در اضافه بار هم سختگیر هستند و معمولا حتی یکی دو کیلوگرم هم برایشان اضافه بار به حساب می‌آید و باید برایش پول بپردازید. بلیط‌های پروازهای بیزنس این ایرلاین‌ها دو تا چمدان ۲۳ کیلویی بار مجاز دارند. ولی بلیط‌های فرست کلاس شرایطشان خیلی خوب است و می‌توانید ۲ تا چمدان که هر کدام وزنشان ۳۲ کیلوگرم است همراهتان داشته باشید.
شرایط پروازهای آمریکا و کانادا برای هر کدام از این ایرلاین‌ها متفاوت است و باید برای اندازه بار مجازتان حتما با کارشناسان سفر یا کارشناسان ایرلاین تماس بگیرید

 

                                 

برای کدام ایرلاین‌ها باید جداگانه بار بخرید؟

 

بعضی بلیط‌ها بدون بار و ارزان‌تر به فروش می‌رسند و تنها بار مجازتان، بار دستی داخل کابین هواپیماست. این که بلیطی شامل بار نمی‌شود به این معنی‌ست که هنگام خرید بلیط، مبلغ بار و هزینه آن، روی بلیط در نظر گرفته نشده است. در واقع شما باید برای بلیطتان، هزینه بار را جداگانه بپردازید. هیچ ایرلاینی نیست که به مسافر اجازه حمل بار ندهد، تنها قیمت و شرایط خرید بار در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. معمولا ایرلاین‌هایی که بلیط ارزان می‌فروشند، روی بلیط و با قیمت اولیه، برای مسافر هیچ باری در نظر نمی‌گیرند. این کار برای پایین آوردن قیمت بلیط است. پس از خرید بلیط از طریق سایت ایرلاین به صورت آنلاین یا در فرودگاه می‌توانید اندازه بار مورد نظرتان را به بلیطتان اضافه کنید و مبلغش را به صورت مستقیم به ایرلاین بپردازید.
تقریبا تمام پروازهای داخل اروپا که توسط ایرلاین‌های ارزان‌قیمت اروپایی مثل ایبریا، ایزی جت و رایان ایر روی بلیط اولیه برای مسافر هیچ باری در نظر نمی‌گیرند. پروازهای داخلی کشور مالزی و تایلند هم معمولا همین شرایط را دارند و هنگام خرید بلیط، جز ساک دستی بار دیگری روی بلیط اضافه نشده است و باید به صورت جداگانه بار را به بلیط اضافه کرد.
در کنار این‌ها، ایرلاین‌های دیگری هستند که پروازهای بین‌المللی دارند، مثل آذربایجان ایرلاین (آزال)، ایرآسیا و ایجین ایرلاین (Agean Airline) که ایرلاین کشور یونان است، اما روی بلیط اصلی بار مجاز ندارید و از ابتدا باید بار را به صورت مجزا بخرید. قیمت و شرایط خرید بار را در تمام این موارد می‌توانید در سایت ایرلاین ببینید یا تلفنی با ایرلاین هماهنگ کنید.