EN

با قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان آشنا شوید

تا به حال برایتان پیش آمده است که به تاریخ تاسیس دانشگاه خود توجه کرده باشید؟ یا دلتان خواسته باشد بدانید قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدام‌اند؟ اگر به این دو سوال فکر کرده‌اید اما دنبالش را نگرفته‌اید، ما در این مطلب برای شما لیستی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان آماده کرده‌ایم

دانشگاه بولونیا، ایتالیا

دانشگاه بولونیا در سال ۱۰۸۸ تاسیس شد و از آن سال تا به امروز حتی یک هفته هم تعطیل نشده است به همین دلیل عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان را کسب کرده است. در گذشته‌های نه چندان دور، سیاست دانشگاه تربیت دانشجو‌های مقطع دکتری بوده، اما امروزه در بیشتر رشته‌ها و سطوح‌ مختلف برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کند.

 University of BolognaUniversity of Bologna

دانشگاه اکسفورد، انگلستان

اگر به لیست افراد فارغ‌التحصیل از این دانشگاه نگاه کنیم، چشممان روی اسم‌ ۲۷ تن از نخست وزیران انگلستان، ۲۰ تن از اسقفان کلیسای جامع، ۱۲ روحانی و برندگان جایزه نوبل مانند استیفن هاوکین، در سال‌های مختلف می‌ماند و همین باعث می‌شود به قدمت و اعتبار دانشگاه پی ببریم. در حالی که تاریخ تاسیس دانشگاه کمی مبهم است، برخی از شواهد حاکی از این است که شروع تدریس در اکسفورد به سال ۱۰۹۶ بر می‌گردد. با این حال برخی ادعا می‌کنند دانشگاه زودتر از این سال تاسیس شده است.

University of OxfordUniversity of Oxford

دانشگاه سالامانسا، اسپانیا

یکی دیگر از دانشگاه‌های قدیمی دنیا که در اروپا قرار دارد، دانشگاه سالامانسا اسپانیا است که در سال ۱۱۳۴ تاسیس شد و در سال ۱۲۱۸ امتیاز دانشگاه سلطنتی را گرفت. این موسسه آموزشی در غرب مادرید، بعد از دانشگاه پالنسیا (Palencia) که اکنون از بین رفته‌است، قدیمی‌ترین دانشگاه اسپانیا محسوب می‌شود. در اواخر قرن پنجم هجری در ساختمان همین دانشگاه بود که کریستوفر کلمب توانست حمایت خاندان سلطنتی اسپانیا را برای سفر به هند جلب کند و به طبع توانست قاره آمریکا را فتح کند.

University of Salamanca

دانشگاه پاریس، فرانسه

بین سال‌های ۱۱۶۰ تا ۱۲۵۰ در پایتخت فرانسه تاسیس شد. دانشگاه فرانسه را اغلب به اسم "لا سوربن" (la Sorbonne) می‌شناسند. این دانشگاه جزو اولین دانشگاه‌های تاسیس شده در اروپاست. دانشگاه پاریس بعد از انقلاب فرانسه در بین سال‌های ۱۷۹۳ تا ۱۸۹۶ به حالت تعلیق در آمد. امروزه دانشگاه پاریس در سراسر شهر بخش شده است زیرا در سال ۱۹۷۰ به ۱۳ نهاد مستقل تقسیم شد که همه حافظ شهرت جهانی دانشگاه اصلی هستند.

University of Paris

  دانشگاه کمبریج، انگلستان

کمبریج در سال ۱۲۰۹ توسط گروهی از دانشمندانی که دانشگاه اکسفرد را به دلیل درگیری‌های سیاسی ترک کرده بودند، تاسیس شد. امروزه کمبریج پنجمین دانشگاه برتر جهان است و رقابت سالمی با دانشگاه اکسفورد دارد. این دانشگاه ۱۹٫۶۶۰ دانشجو دارد که ۴٫۱۰۰ نفر از آن‌ها اروپایی نیستند.

University of Cambridge

دانشگاه پادوا، ایتالیا

دانشگاه پادوا که با علایم اختصاری UNIPD هم شناخته می‌شود، در سال ۱۲۲۲تاسیس شد(بر اساس برخی از شواهد این دانشگاه زودتر از این تاریخ تاسیس شده است). این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های قرون وسطایی ایتالیاست که همچنان پا برجاست. دانشگاه پادوا رتبه ۲۹۶ جهانی را دارد و این را مدیون تحقیقات انقلابی دانشجویانش در زمینه‌های علوم فضایی، حقوق، داروسازی و فلسفه هستند.

UNIPD

  دانشگاه ناپلز فدریکو دوم، ایتالیا

در سال ۱۲۲۴ به فرمان فدریک دوم، امپراطور روم مقدس تاسیس شد. این دانشگاه در ناپل که سومین شهر بزرگ ایتالیا و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست، ساخته شده است. دانشگاه ناپلز رتبه جهانی ۴۸۱ را دارد و حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در رشته‌ها و سطح‌های مختلفی در حال‌ تحصیل‌ دارد.

University of Naples Federico II

 دانشگاه سیه‌نا، ایتالیا

این دانشگاه در منطقه توسکانی شهر کوچک سیه‌نا قرار دارد. دانشگاه سیِنا با داشتن رتبه جهانی ۸۰۱ یکی دیگر از دانشگاه‌های قدیمی دنیاست و با داشتن بیست هزار دانشجو، تقریبا نصف جمعیت شهر را به خود اختصاص داده است.

University of Siena

دانشگاه کوییم‌برا، پرتغال

اگرچه سال ۱۲۹۰ در اصل این دانشگاه در پایتخت پرتغال تاسیس شد، اما به تقاضای شاه چندین بار نقل مکان کرد تا این که بلاخره در شهر کوییم‌برا، سومین شهر بزرگ پرتغال ماندگار شد. در سال ۲۰۱۳ دانشگاه کوییم‌برا با داشتن ساختمان‌های تاریخی، حیاط دلباز، سنت فرهنگی جذاب و منظره شهری خیره کننده، به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

University of Coimbra

 دانشگاه الازهر، مصر

با وجود این که دانشگاه تا سال ۱۹۶۱ روتق آنچنانی نداشته، اما شکل‌گیری آن به عنوان یک مدرسه مذهبی (یا حوزه علمیه) به سال ۹۷۰ میلادی در شهر قاهره برمیگردد. در ابتدا این دانشگاه را به عنوان مرکز یادگیری علوم اسلامی می‌شناختند اما مدیر آن برای بقای دانشگاه برنامه‌هایی برای تدریس دروس سکولار نیز تدوین کرده‌اند.